„Prima mea betie” -vol. coordonat de Gabriel H. Decuble

Initial, am vazut o prezentare pe youtube, ce mi s-a parut suficient de convingatoare pentru a-mi dori sa citesc cartea. Lucru ce de obicei, nu mi se prea intampla. Dar nu suficient de convingatoare incat sa iau cartea din prima librarie, dupa ce am vazut cat costa, doar pentru ca are un titlu atractiv: am gasit-o in nici macar o luna in anticariat, nou nouta: ciudat!

Credeam ca e o carte din aia, destul de superficiala si comerciala. Insa…dupa ce am citit-o (in doua reprize, separate cam de …11 luni:)) ), nu am ramas cu sentimentul ca ar fi asa.

Banuiesc ca e genul de carte pe care i-o poti cumpara prietenului tau cu care ai impartasit prima betie, dar doar datorita titlului, nu al continutului. Sau genul de carte pe care poti sa o citesti in metrou/tren, si te lasa asa, cu un zambet tamp in coltul gurii. Sau poate ca nu sunt eu suficient de …”musculita betiva”, asa cum imi spune Dan cand ma apuc de prima bere, si asta e motivul pentru care nu pot spune ca m-a impresionat.

Cartea de fapt e destul de bine organizata: cu toate ca sunt 19 articole scrise de autori diferiti, inchinate „primei betii”, varietatea povestirilor acopera destul de multe fatete ale acestui „eveniment”: tipologiile lui Matei Plesu -betie istorica/ isterica/pripita/sutita/pasiva/corida/menaj a trois/abulica/ludica/reptiliana; licorile ce te ametesc sunt surprinse in diversele povestiri, cu diversele efecte adverse. Mitos Micleusanu marturiseste:   „Lasand gluma la o parte, alcoolul ar trebui vandut cu o lista de contraindicatii, complicatii si consecinte: consumul excesiv de alcool genereaza exaltare semeata si trei zile de greata.” Si de asemenea, locatiile difera: incepand de la un restaurant, sarbatorindu-ti ziua de nastere, pana la barul in care te-a dus proful de istorie, sau pe-o banca in gara. Ce e de necontestat:
„Ca sa stii de ce sa te feresti de betie, trebuie s-o fi incercat macar o data pe propria piele. Si nu oricum, ci la maximum. Experienta trebuie sa fie degradanta, usturatoare, ultimativa. Sa spele tot atata vina pentru cele facute si date uitarii pe cata vina asmute pentru cele nefacute, dar intrate a doua zi in jocul posibilitatilor. O astfel de betie vine intotdeauna neanuntata, pentru ca nu o cauti. Ea nu e rodul curiozitatii de copil sau adolescent, ci opera unui corupator. Iar stilul inconfundabil al corupatorului e acela ca, dupa ce te corupe, te locuieste, parazitandu-ti sufletul. El e agentul caderii in pacat.”(Gabriel H. Decuble)

Cea mai haioasa parte pentru mine a fost in „Pisica albastra” cand, dupa mai multe pahare se ajunge la :

„Pe urma am fost ridicat de revere si scuturat; o voce de 50 ani tipa:

– Cine esti? Cum ai intrat aici? Stii unde te afli? Chem politia!

– Nu stiu. Vin de la un chef. Puteti sa ma controlati, nu am furat nimic, am gresit, probabil, apartamentul.

Mi-am dat seama ca stau in fund pe o canapea, intr-o bucatarie straina, in fata unui pensionar in pijama.”(V. Leac)

Indiferent de locatie, licoare sau companie, in majoritatea cazurilor se ajunge la : „Nu puteam face nimic decat sa astept sa treaca. Asta e cel mai nasol la orice betie: vrei sa treaca, iti propui sa treaca, dai cu apa pe fata, incerci sa faci miscare, sa te gandesti la lucruri complicate care sa puna mintea la treaba. Degeaba, ramai tot o leguma.” (Constantin Vica)

Cred ca ar trebui sa ma bucur totusi ca la mine totul se termina cu somn si in cel mai rau caz cu o durere de cap a doua zi dimineata, si sa imprumut cartea persoanelor care se vor simti mai „apropiati” de ea.

Lasă un comentariu

Filed under Carti

Lasă un răspuns

