„Zorba Grecul” – Nikos Kazantzakis

Cat de tare mi-as fi dorit sa citeasca profa mea de franceza din liceu articolul asta…

Imi amintesc perfect seara in care mi-a pus in brate Zorba Grecul, spunandu-mi ca o sa imi prinda tare bine, ca o sa descopar cat e viata de frumoasa de fapt. Eram in prag de bac si de admitere, nu stiam exact in ce directie s-o iau, si imi amintesc ca a fost o adevarata revelatie pentru mine cartea asta. Am regasit-o mai apoi, in facultate, in anticariatul din pasajul de la Universitate, si am luat-o fara sa rasuflu.  A devenit mai apoi un fel de…cartea pentru zile negre, sau cartea pe care o rasfoiesc cand nu mai stiu in ce directie sa o iau.

E genul ala de carte ce merita citita de mai multe ori. Pentru a te bucura de gustul ei initial. Apoi pentru a te lasa…pus pe ganduri. Pentru ati reaminti cand ai nevoie ca viata e atata de simpla de fapt, si atat de frumoasa, si ca toate lucrurile care ne bat la cap, chiar sunt nimicuri. Viata e simpla. Noi o complicam.

Cand am citit-o prima data, am simtit-o ca pe un fel de poveste. Iti lasa sentimentul de dialog continuu, care te face sa nu lasi cartea din mana pana la ultima pagina. Desi nu e nici pe departe o lectie de filosofie, dragostea, viata, moartea, iubirea, femeia, onoarea, dreptatea… se impletesc in carte intr-un asemenea fel, incat nici nu iti dai seama cand ti s-a mai…”inoculat” o idee. De asta am si simtit nevoia sa o mai recitesc…pentru a sta cu creionul pe hartie, si a sublinia, la propriu, replicile pe care ar trebui sa mi le intiparesc in minte.

Nu l-am simtit pe Zorba ca si …un personaj principal. L-am simtit ca pe un fel de atmosfera :  Zorba traieste cu o intensitate incredibila, totul la el este culoare, viata. Are raspuns pentru orice, cu toate ca filosofia lui este simpla, deoarece:

“Omul asta, gandeam eu, n-a fost la scoala si creierul lui nu s-a deformat. A fost supus la toate incercarile, i s-a deschis mintea, i s-a largit inima, fara a-si pierde cutezanta primitiva. Toate problemele complicate, de nesolutionat pentru noi, el le rezolva dintr-o lovitura de sabie, ca Alexandru cel Mare, compatriotul sau. E foarte greu ca el sa alunece, pentru ca se sprijina in intregime, din cap pana in picioare, de pamant.”

Pentru el, tot ce conteaza este :

” – Nu, nu cred in nimic, de cate ori sa-ti mai spun? Nu cred in nimic si in nimeni; numai in Zorba. Nu pentru ca Zorba ar fi mai bun ca altii, nici vorba de-asa ceva! O bruta si el. Dar cred in Zorba pentru ca e singurul pe care-l am sub stapanirea mea, singurul pe care-l cunosc; toti ceilalti, niste naluci. Cu ochii lui vad, cu urechile lui aud, cu matele lui mistui. Toti ceilalti, iti spun, niste naluci. Cand o sa mor eu, totul o sa moara. Intreaga lume zorbeasca se va narui!”

Bucuriile sunt intense, la fel si tristetile :

“S-a ispravit! Am simtit ca mi se rupe inima-n doua. Dar s-a lipit foarte iute la loc, ticaloasa. Ai vazut desigur panze din acelea peticite cu bucati rosii, galbene, negre, cusute cu sfoara groasa si pe care nu le mai rup nici ale mai grozave furtuni? Asa e si inima mea. Mii si mii de gauri, mii si mii de bucatele: nu se mai teme de nimic!”

Si fiecare are valorile lui, fara a judeca pe celalalt pentru valorile sale:

“Ti-am mai spus-o si alta data, jupane, fiecare cu raiul lui. Pentru tine va fi ticsit de carti si de mari damigene cu cerneala. Pentru altul, va fi plin de butoaie cu vin, de rom, de coniac. Pentru altul, cu teancuri de lire sterline. Pentru mine raiul inseamna asta: o odaita parfumata cu rochii baltate, sapunuri de toaleta, un pat foarte lat cu arcuri si, langa mine, o muiere.”

As putea scrie pagini intregi…numai ca nu ar mai avea nicio frumusete:  viata, fericire, bucurie, tristete, zeitatea ce este femeia,prietenie, credinta, idee : Zorba Grecul

Asta ar trebui sa fie doar o particica din ce ar putea transmite cartea asta.

7 comentarii

Filed under Carti

7 responses to “„Zorba Grecul” – Nikos Kazantzakis

  1. Marian

    Hmmm,, am vazut filmul de vreo 2-3 ori.M-ai convins sa citesc si cartea😛

  2. Am citit ca dupe ce citesti cartea, filmul o sa ti se para mai grozav, o sa intelegi mai multe. Sa imi spui cum a fost…sunt tare curioasa

  3. Marian

    Iti spun dupa ce mi-o imprumuti😀 Stii tu, anu’ nou, Lucky ( fostu..)😛

  4. Incurci povestile deja, si nu ai ingurgitat nicio licoare:P. Asta era pentru „Prima mea betie”, remember?

  5. Marian

    M-ai pierdut :))

  6. Simona

    „Eu am un suflet supus si liber. De ani si ani de zile il exersez si-l invat sa se joace cu mine.”

Lasă un răspuns

