„Fantoma din Canterville”- Oscar Wilde

Il adoram eu pe Oscar Wilde, tot datorita profei mele de franceza din liceu…dar totusi…Rusine sa imi fie ca nu am citit pana azi „Fantoma din Canterville”!

Home alone, cu temperatura si cu o pisica beata de somn la picioarele mele, simteam nevoia de…altceva. Ceva ce nu mai citisem de multa vreme. Si am dat peste Oscar Wilde si vestita lui povestire „Fantoma din Canterville.” M-am amuzat copios! In prezentarea autorului scrisa de Alina Purcaru, chiar se precizeaza faptul ca: „Oscar Wilde si-a incercat condeiul cu literatura fantastica numai pentru a-i da acestui gen tenta ironica pe care a transformat-o in pecete personala” si totodata „(…)  mai mult decat o poveste cu fantome, este o rastalmacire parodica a genului gotic, prilej cu care Wilde si-a ingaduit sa rada si de ticurile zaharisite ale britanicilor, si de limitele americanilor, prea terre a terre pentru a scapa de satira irlandezului.”

Ministrul american cumpara castelul Canterville, cu toate ca inca de la bun inceput este atentionat asupra faptului ca acesta…”poseda” o fantoma. Totul pare ca o poveste normala cu fantome, pana la primul soc pentru cititor: dl Otis, ministrul, se intalneste intr-o seara cu fantoma, si ii propune sa ii dea niste ulei ca sa isi unga lanturile cu care era incatusata, pentru a nu mai face atata zgomot cand bantuie casa. Am ridicat muuult din sprancene, si am continuat. Fantoma nu este de fapt deloc…traditionala. Reuseste sa mentina pata de sange din sufragerie doar folosindu-se de acuarelele Virginiei, raceste dupa ce i se toarna o galeata cu apa in cap, e foarte dezamagita si revoltata dupa fiecare tentativa esuata de bantuiri. Ba mai mult, ea este cea  terifiata de gemenii casei, cei care ajung sa confectioneze o fantoma, de care se sperie ingrozitor, cei care ung totul cu unt sau pun coji de nuca pentru a-i impiedica „menirea”. „In acel moment abandonase orice speranta de a speria acea familie de americani mitocani, si se rezuma la a se furisa pe coridoare in papuci de casa moi, cu un fular rosu in jurul gatului, pentru a se proteja de curent si cu o archebuza care sa-l apere de atacurile gemenilor.” Pana la urma, Virginia, singura ce nu isi batuse joc de el il ajuta sa isi gaseasca linistea si sa paraseasca casa, fantoma lasandu-i mostenire o cutie cu bijuterii.

M-au amuzat fragmente ca :
” – Mi-e teama ca s-a varsat ceva aici.

– Asa este, doamna, spuse batrana menajera aproape in soapta, mi-e teama ca s-a varsat sange in acest loc.

– Ce oribil! striga doamna Otis; nu-mi plac deloc petele de sange intr-o sufragerie. Trebuie curatata imediat. ”
„Si dupa toate astea, sa vina niste americani moderni si sa ii ofere uleiul Rising Sun si sa-i arunce cu perne in cap! Era aproape insuportabil. Pe langa asta, nici o fantoma din istorie nu a mai avut parte de un asemenea tratament. In consecinta se va hotari sa se razbune si ramase cufundat in ganduri pana se lumina de ziua.”

Am aflat mai apoi ca a fost facuta chiar si o piesa de teatru, dar pentru copii. Mi-ar fi placut sa o vad, desi cred ca si-a pierdut exact umorul subtil ce mi-a placut cel mai mult la textul lui Oscar Wilde.

1 comentariu

Filed under Carti

One response to “„Fantoma din Canterville”- Oscar Wilde

Lasă un răspuns

