„Femei” – Mihail Sebastian

Chiar si la a doua lectura, cartea e relaxanta si placuta. O lectura de cateva ore, care te face sa te gandesti la vacanta, la iubirile trecute sau viitoare, la femeile pe care le cunosti.

“Femei”e formata de fapt din 4 nuvele, in care feminitatea este dezgolita, iesind la iveala sub mai multe forme. Renee, Marthe si Odette, damele din prima nuvela reprezinta trei varste diferite si trei moduri diferite de a “iubi”. .. Renee: “o nevasta virtuasa”, care nu stie sa iubeasca si care e destul de fada. Marthe: “…nu inca batrana, are ceva glorios in frumusetea ei. 35 de ani poate. Sau mai mult. Inalta, calma, cu trasaturi sigure, cu un zambet care nu este zambet ci o mare destindere a fetei.”. O adevarata doamna, eleganta si sigura pe frumusetea si farmecul ei. Din prima parte, Odette insa mi-a fost cea mai simpatica: o pustoaica cu parul blond, sandale de lemn si rochie alba, copilaroasa si senina. Urmeaza apoi Emilie,  “un animal bland”, o fata urata si diforma, cu “un aer de obiect casnic” si cu o”discretie de cartita”, a carei poveste se termina tragic. Maria este o femeie inteligenta si critica, afectuasa insa fatalista:”…am mers prea departe ca sa ma intorc, sunt prea obosita ca sa sfarsesc. Un amor mi se pare un lucru atat de complicat, un angrenaj atat de apasator si minutios, incat mi-e imposibil sa ma desfac dintre rotitele lui, sa tai legaturile marunte care ma fixeaza, sa trec peste asediul tuturor detaliilor din care a crescut si intre care m-a inchis.” Iar Arabella este o artista de circ, sincera, fara mari probleme existentiale, o femeie cu “un gust de miez de paine.”

Toate patru nuvelele au ca personaj comun pe Stefan Valeriu, singura punte de legatura intre ele. Toate patru surprind Femeia in diverse ipostaze si o trec prin sita observatiei psihologice. Vocile narative se succed, stilul este simplu, naratiunea este insa proaspata si te tine cu cartea in mana.

Citatele mele preferate?

“- Renee, esti cea mai goala femeie din lume.

– Vorbesti prostii. Cum poate fi o femeie goala mai goala decat alta femeie goala?

– Poate. Nu intelegi tu, dar poate. Fiindca a fi gol nu inseamna a fi dezbracat. Sunt femei goale si femei dezbracate. Tu esti o femeie goala.”

“Ce era sfasietor pentru mine, in prezenta lui Andrei, era aerul lui de provizorat continuu, aerul lui de om intrat din intamplare intr-o casa, cu palaria pe ureche, nestiind daca sa plece sau daca are sa ramaie. Eram ispitita uneori, copilareste, sa pun mana pe umarul lui si sa-l intreb cu toata seriozitatea:

-Esti aici?”

“Mi-a facut totdeauna placere sa-l privesc pe Andrei cum mananca si cred ca lacomia este singurul lucru profound bun in el, pentru ca (poate e o prostie ce spun eu acum dar o cred si am s-o spun, totusi), pentru ca un barbat lacom are ceva de copil in el, ceva care ii scade din asprimea lui, din importanta, din teroarea lui de mascul. Poate ca, daca femei simple si proaste au izbutit sa traiasca o viata intreaga langa oameni mari, regi, generali, savanti, este tocmai pentru ca mancau cu ei la masa si aveau in fata imaginea lor de copii bosumflati si pofticiosi, singurul lucru care le apara pe ele importiva majestatii lor.”

5 comentarii

Filed under Carti

5 responses to “„Femei” – Mihail Sebastian

  1. Ozana

    Unul dintre scriitorii mei preferati este Mihail Sebastian prin simplul fapt ca are un talent de a imbina foarte placut cuvintele, ele intre ele. Sa le scuture de praf, sa le slefuiasca, iar in final sa le imbine, piesa cu piesa.

    De la el, doar piesele de teatru i le-am citit, mai demult mi-a imprumutat cineva spunandu-mi ca garantat imi va placea, iata ca a ghicit. Azi… de fiecare data cand trec pe la o biblioteca, intreb de „Steaua fara Nume” si mi se raspunde sec: „N-avem…”

    Ar trebui sa incerci si tu, mai ales ca esti intr-un oras atat de mare, sa citesti Steaua fara Nume. Ti-o recomand.🙂

  2. Ozana

    Tot dansul a scris-o. ;))

    • Si eu am citit initial in liceu tot „Steaua fara nume”, „Jocul de-a vacanta”, si mai era ceva…”Ultima ora”, da! Mi-au fost tare dragi. In anul 1 de facultate chiar am prins la teatrul Pod o reprezentatie la „Steaua fara nume”, cu Gianina Corondan…chiar a fost superba, imi amintesc mereu cu drag de ea. Incearca si tu proza,cand o sa ai timp, normal, sigur o sa-ti placa „Orasul cu salcami”, si „Accidentul”. Daca mai gasesc ceva prin Bucuresti, te anunt! >:D<
      Ce tare! Si tie ti-a placut mult "Steaua fara nume"…

      • Ozana

        Wuah, da uitasem de “Jocul de-a vacanta” si „Ultima ora”.
        De la el am mai citit „Jurnalul”. Am o placere sa citesc si jurnalele mariilor scriitori.🙂
        Serios? S-a prezentat piesa? Wow… cred ca se simte minunat.🙂
        Chiar te rog sa ma anunti… cat despre a cumpara, nici atat…:)

  3. Nu am citit Jurnalul:(. Dar mi-ai dat o idee de o viitoare lectura! Sar’na!
    PS: O sa fac tot posibilul sa iti gasesc un volum cu piesele de teatru, promise!

Lasă un răspuns

