”Combustibilii” – Amelie Nothomb

Image

Mi-a fost tare greu pana m-am convins sa scriu cateva randuri despre ”Combustibilii”. Si asta pentru ca intre timp am mai citit doua carti minunate, despre care nu am apucat sa scriu. De aici si regretul ca voi scrie doar despre o a treia.

Mi-am comandat 3 carti scrise de Amelie Nothomb :”Jurnalul Randunicii”, “‘Combustibilii” si ”Peplum”.  Am citit ”Combustibilii” ca si cum…as fi mancat un desert. Replicile sunt simple, dar inteligente, le-am simtit ca pe o plasa, ca pe o panza de paianjen ce formeaza un intreg. Mi-a placut la nebunie cum este creat Profesorul, cat de bine se observa pe parcursul piesei de teatru cum se dezumanizeaza, cum i se schimba valorile. Pe Daniel l-am simtit creat ca un fel de unealta ca celalalte doua personaje sa se poata manifesta. Marina este neschimbata de la inceput pana la sfarsit, ea simte de la bun inceput ca razboiul (contra dezumanizarii :) ) este pierdut, si reactioneaza conform: este cea care vine cu ideea ca de fapt cartile sunt cel mai bun combustibil pentru a supravietui macar pentru cateva zile in plus. Ea este ispita.  Desi totul se petrece intr-o camera cu cateva scaune si o biblioteca imensa, personajele reusesc sa creeze foarte bine imaginea razboiului de afara, a bibliotecii universitatii, in care exista o multime de tevi, unde iti poti incalzi oasele pana tesatura paltonului miroase a parlit. ”Iadul este frigul”, cum cita Marina dintr-un autor, si in Iad totul se transforma, instinctele primare castiga lupta asupra umanitatii.

Ma tot gandesc, prin absurd, daca ar trebui sa-mi aleg o singura carte din biblioteca, ce as alege.. si care ar fi cele de care m-as lipsi fara niciun regret pentru cateva clipe de caldura.

PS: Dupa terminarea lecturii, mi-am dat seama ca Profesorul, Daniel si Marina sunt de fapt ”Combustibilii”, cartile arse sunt doar un fel de inscenare pentru adevarata combustie…

Lasă un comentariu

Filed under Carti

Lasă un răspuns

